Projekt udruge Convoy. Ne tipkaj samo vozi

Trećina vozača kamiona navodi da je zaspala za volanom

Sve o tahografu

Preplatite se na Newsletter

Informirat ćemo vas o novim vijestima, važnim događanjima vezanim uz struku.

Umor vozača je opće priznat kao glavni faktor smanjenja rizika sigurnost u prometu i opasnosti vozača i svih ostalih sudionika u prometu.

ETF  (Europska federacija prometnih radnika) je provela studiju o sigurnosti i uzrocima umora te potrebnih protumjera za smanjenje umora vozača.

Studija se temelji na analizi primarnih podataka prikupljenih online
anketom u koja se uključili okolo 2.800 vozača autobusa i kamiona u Europi.

 

Umor vozača

Budući da se umor definira na različite načine, neki vozači nisu svjesni njegovih simptoma a možda i ne shvaćaju da su umorni, svi dok se ne dogodi nesreća.

Doživljavanje umora nije svjesna ili planirana odluka, više se radi
o autonomnim mentalnim i fizičkim procesima.

Poznato je da je umor ozbiljan problem.

Mnogi vozači vide umor kao obilježje vozačke profesije.

60% VOZAČA SU umorni  kad voze

Rezultati ankete pokazuju da oko dvije trećine profesionalnih vozača za vrijeme redovite vožnje osjeća umor (66% ispitanih vozača autobusa; 60% ispitanih vozača kamiona).

Gotovo trećina vozača priznala je da je u posljednjih dvanaest mjeseci barem jednom zaspala tijekom vožnje.

Razlog su loši uvjeti rada

Iako postoje mnogi mogući razlozi za umor vozača.

Ova studija ide korak dalje i pokazuje kako su loši uvjeti rada i zapošljavanja jedno od temeljnih razloga zašto je nedostatak sna na prvom mjestu.

Dugo radno vrijeme

Ključni čimbenik koji najviše pridonosi umoru je ukupno radno vrijeme. Radno vrijeme vozača autobusa i kamiona posebno su dugi,
dakle nema dovoljno vremena za zadovoljavanje osnovnih potreba za povratak snage i obnove putem sna.

Još manje za zadovoljavajuća koordinacija između  posla i privatnog života.

88% ispitanih vozača kamiona i 60% ispitanih vozača autobusa su radili više od 40 sati tjedan – što je uobičajeno u većini drugih sektora
i zanimanja – i značajan udio tih vozača radio više od 50 sati tjedno.

Male plače

Visina naknade vozača i njihovo dugo radno vrijeme su izravno međusobno povezane. Uobičajena sugestija ispitanih vozača bila je da je za smanjenje umora vozača potrebno  skratiti radno vrijeme.

Vozači su također upozorili da bi kraće radno vrijeme zahtijevalo povećanje plaća,  koje obično uključuju iznimno niske satnice.

Radne obaveze za vrijeme odmora

Vozači autobusa i kamiona često navode da bi također trebali uzeti pauzu od aktivnosti koje uključuju “drugi posao” (npr. definirane u zakonodavstvu EU koje regulira ovaj sektor).

To su zadaci poput pronalaženja parkirnih mjesta, kontrole utovara i istovara tereta ili ukrcaj i iskrcaj putnika prtljage, pomoć putnicima pri ukrcaju i druge aktivnosti.

Samim tim i vozači vrlo često preskaču pauze.
Poslodavci najčešće sugeriraju  vrijeme utrošeno na ove aktivnosti se bilježe kao vrijeme odmora.

Prekinut odmor i san

Ozbiljan problem je loša kvaliteta sna zbog prekida i nepovoljnih uvjeta za spavanje.

Odstupanje (zakon EU) ako vozač prati vozilo na trajektu/vlaku omogućava poslodavcu da provedeno vrijeme koje je vozač proveo na putovanju trajektom ili vlakom smatra  vremenom odmor.

Međutim, takva navodna razdoblja odmora i prilike za spavanje vozača, obično su poremećeni postupcima ukrcaja i iskrcaja i drugim prekidima.
Ovo odstupanje u slučaju trajekta/vlaka može se zakonski primijeniti samo ako je vozaču dostupan krevet.
Vozači koji su sudjelovali u istraživanju istaknuli su da tijekom takvih putovanjima često nedostaju adekvatna mjesta za odmor.

Nepredvidivi uvjeti rada

Vozači koji su sudjelovali u istraživanju prijavili neredovne i nerealne rasporede rada, smjenski rad s čestim promjenama radno vremena i odmora, 24-satni radni dan i noćni rad, koji je u suprotnosti s normalnim ritmom ljudskog tijela, što uzrokuje nepravilne obrasce spavanja i stres.

Zdravlje i sigurnost

Vozači moraju raditi teškim i nepovoljnim okolišnim uvjetima koji doprinose  umoru
– stanja kao što su vrućina, hladnoća, buka i mehaničke vibracije u vozilu, kao i vanjski čimbenici kao što su loše vrijeme, loša vidljivost, loše ceste i gusti promet.

Poseban problem predstavlja toplina, jer je klima u vozilima često neadekvatna i ne može se dobro regulirati temperatura.
Vozači kamiona spavaju u kabinama bez klima uređaja, nezaštićeni od bučne autoceste i u  strahu od pljački, zbog nedostatka sigurnih parkirnih mjesta.

Poslodavci

Studija ETF-a donosi niz protumjera koje poslodavci ga mogu koristiti za ublažavanje umora vozača.
To uključuje strategije upravljanja rizikom od umora na razini tvrtke,
ulaganje u bolju opremu vozila (npr… dobra klimatizacija) i smanjenje fizičkog rada za vozače.

Posebno važne protumjere identificirane ovom studijom su skraćivanje radnog vremena (istodobno nadoknađujući sve negativne
posljedice koje bi to moglo imati na plaću vozača),
i bolje bilježenje radnog vremena.

U tvrtkama koje točno dokumentiraju radno vrijeme, vozači su manje pogođeni umorom.

Poslodavci stoga moraju osigurati da svi poslovi vezani za posao računaju se kao radno vrijeme i da su uredno registrirani kao takvi – i normalno plaćeni.

Zakonodavci

Zakonodavci imaju moć eliminirati te aspekte umora vozača koji je posljedica deregulacije i jaka konkurencije u sektoru.

Direktive i pravila EU-a već nameću regulatorne zahtjeve za radno vrijeme, vrijeme vožnje, pauze i odmore za vozače autobusa i kamiona.

Međutim

Čini se da postojeći regulatorni okvir ne rješava dovoljno učinkovito probleme umora vozača niti smanjuje njegov utjecaj na sigurnost u prometu.

Zato vozači koji su sudjelovali u istraživanju pozivaju na stroža pravila.
Što se tiče “odstupanja trajekta/vlaka”, vozači uključeni u anketu preporučuju da se to odstupanje u potpunosti eliminira.

Drugi problem s postojećim regulatornim okvirom je taj što se ne provodi dosljedno ili učinkovito.
Jačanje provedbe postojećih pravila kroz inspekcije i sankcije stoga je, uz pooštravanje propisa, ključna protumjera u borbi protiv umora.

Odgovornost je općenito problem ako nema provjera i sankcija ili ako je dobit koju kršenja mogu donijeti veća od kazni za nepoštivanje zakona.
Prometni sektor nije iznimka.

Umjesto da se teži još većoj deregulaciji, buduće mjere za borbu protiv umora vozača u EU trebale bi poštivati regulative koje su na snazi.

 

Izvor: etsc.eu

spot_img

Ne tipkaj samo vozi

spot_img

Truck Show