Od 1. srpnja 2026., u okviru Paketa mobilnosti I., na snagu stupaju proširena pravila o evidenciji aktivnosti vozača u međunarodnom cestovnom prijevozu. Ove izmjene obvezuju vozače na precizno bilježenje svih aktivnosti, uključujući vožnju, “drugi rad” i vrijeme dostupnosti. Cilj novih pravila je unaprijediti sigurnost na cestama, spriječiti iscrpljenost vozača i osigurati pravedne uvjete u sektoru prijevoza.
Što su “ostala djela” i kada ih treba bilježiti?
Pod “ostalim djelima” podrazumijevaju se radne aktivnosti vozača koje nisu direktno povezane s upravljanjem vozilom, ali se odvijaju tijekom radnog vremena. Prema novim pravilima, vozači moraju ručno ili automatski evidentirati:
- Utovar i istovar robe.
- Pomoć putnicima pri ukrcaju i iskrcaju.
- Čišćenje vozila i tehničko održavanje.
- Administrativne postupke (npr. s carinom, policijom ili drugim tijelima).
- Razdoblja čekanja na utovar i istovar kada njihovo trajanje nije unaprijed poznato.
Ove aktivnosti moraju biti unijete u tahograf kako bi se osigurala usklađenost sa zakonima o radnom vremenu.
Što znači “dostupnost” i kako se bilježi?
Vrijeme dostupnosti odnosi se na razdoblja tijekom kojih vozač nije aktivno uključen u rad, ali mora biti prisutan za moguće zadatke. To uključuje:
- Vrijeme provedeno u vozilu tijekom prijevoza trajektom ili vlakom.
- Čekanje na granicama ili zabrane vožnje.
- Vrijeme u vozilu tijekom vožnje u timovima (suvozač).
Ova razdoblja također se evidentiraju u tahografu i smatraju dijelom radnog vremena.
Kako se bilježe aktivnosti?
Prema novim pravilima, svi vozači moraju osigurati da su njihove aktivnosti pravilno zabilježene na jedan od sljedećih načina:
- Automatski bilježenje putem tahografa (posebno za novije generacije pametnih tahografa).
- Ručni unos podataka u tahograf za aktivnosti koje uređaj ne bilježi automatski.
- Pisani zapisnik (kao dodatni dokazni materijal).
Sve evidencije moraju biti dostupne tijekom inspekcija kako bi se dokazalo poštivanje propisa.
Koje su prednosti novog sustava evidencije?
Uvođenjem ovih pravila, Europska unija nastoji:
- Smanjiti umor vozača i povećati sigurnost na cestama.
- Spriječiti prekomjerno radno opterećenje vozača.
- Osigurati pravedne uvjete za sve prijevoznike u međunarodnom prometu.
- Poboljšati transparentnost i nadzor nad radnim vremenom vozača.
Tko je obuhvaćen ovim pravilima?
Nova pravila odnose se na sve vozače u međunarodnom cestovnom prijevozu, uključujući i one koji koriste vozila s najvećom dopuštenom masom između 2,5 i 3,5 tone, što je također nova obveza koja stupa na snagu od srpnja 2026.
Pripremite se za nove obveze i osigurajte usklađenost već danas!
Za više informacija posjetite službene izvore EUR-Lex.
Želiš vidjeti više ovakvih članaka? Postani član udruge Convoy, najveće zajednice profesionalnih vozača u Hrvatskoj, i doprinesi našem cilju poboljšanja sigurnosti i razmjene vrijednih informacija među vozačima.
Imaš ideju za temu na web stranici? Javi nam se putem kontakt forme i podijeli svoje prijedloge kako bismo zajedno unaprijedili našu web stranicu i osigurali sadržaj koji je relevantan i koristan za naše članove i posjetitelje.