Europska komisija nedavno je predstavila prijedloge za modernizaciju pravila o vozačkim dozvolama, uključujući uvođenje digitalne vozačke dozvole koja vrijedi u cijeloj EU i nove odredbe za olakšavanje provedbe prometnih pravila preko granica. Glavni cilj predloženih pravila je poboljšati sigurnost na cestama i postići EU Vision Zero – bez smrtnih slučajeva na cestama u EU do 2050.
Cestovne nesreće u EU prošle godine rezultirale su gubitkom više od 20 000 života, s većinom žrtava među pješacima, biciklistima i korisnicima skutera i motocikla. Da bi se smanjio ovaj poražavajući broj, Komisija predlaže niz mjera koje će unaprijediti sigurnost svih sudionika u prometu.
Vozačke dozvole na probni rok za početnike
Jedna od ključnih promjena je uvođenje probnog roka od najmanje dvije godine za vozače početnike nakon položenog ispita. Tijekom tog razdoblja, mladi vozači bit će podvrgnuti pravilu nulte tolerancije na vožnju pod utjecajem alkohola kako bi se smanjio broj nesreća povezanih s mladim vozačima.
Dodatno, mladi će moći polagati ispit i početi voziti automobile i kamione uz pratnju već od 17. godine, omogućavajući im stjecanje iskustva u vožnji prije nego što samostalno preuzmu volan. To će pomoći u rješavanju trenutnog nedostatka vozača te će ih bolje pripremiti za vožnju vozila s nultom emisijom i u prometnim gužvama s mnogo pješaka, biciklista i dvotočkaša.
Digitalne vozačke dozvole za sve
Važan aspekt modernizacije pravila je uvođenje digitalne vozačke dozvole, koja će olakšati prepoznavanje i razmjenu podataka između država članica. Zamjena, obnova i zamjena vozačke dozvole bit će olakšana online postupcima. Ovo će omogućiti lakšu zamjenu vozačkih dozvola za državljane zemalja izvan EU-a s usporedivim standardima sigurnosti na cestama.
Također, pravila će biti ažurirana kako bi se vozači bolje pripremili za prisutnost ranjivih sudionika na cestama. To uključuje bolju procjenu zdravstvene sposobnosti vozača i uvođenje obuke o naprednim sustavima pomoći u vožnji i drugim automatiziranim tehnologijama.
Prekogranična ovrha novčanih kazni
Trenutačno u EU postoje pravila o prekograničnoj ovrsi novčanih kazni. Međutim, prema podacima Komisije u 2019. oko 40 % prekograničnih prekršitelja prošlo je nekažnjeno. Kako bi se poboljšala situacija, Europska komisija je predložila da se nadležnim tijelima omogući pristup nacionalnim registrima vozačkih dozvola. Komisija također predlaže jačanje uloge uspostavljenih nacionalnih kontaktnih točaka kako bi mogle bolje surađivati s tijelima za provedbu koja su uključena u istrage kaznenih djela.
Trenutačni zakon pokriva neke od najčešćih i najopasnijih prekršaja, poput prebrze vožnje i vožnje pod utjecajem alkohola. Povjerenstvo predlaže proširenje opsega dodavanjem dodatnih prometnih prekršaja:
- neodržavanje dovoljnog razmaka od vozila ispred;
- opasno pretjecanje ;
- opasno parkiranje ;
- pretjecanje preko jedne više punih bijelih linija ;
- vožnja u krivom smjeru ;
- nepoštivanje pravila o korištenju hitnih koridora ;
- korištenje preopterećenog vozila .
Predlaže se izrada namjenskog informatičkog portala, koji će omogućiti građanima jednostavan pristup informacijama o pravilima sigurnosti na cestama koja su na snazi u svakoj državi članici i s vremenom će im omogućiti izravno plaćanje svih kazni.
Što je slijedi?
Prijedlozi su sada poslani Europskom parlamentu i Vijeću. Na te dvije institucije je da pregovaraju i odluče o konačnim pravilima. Države članice imat će dvije godine da prenesu pravo EU-a u nacionalni pravni okvir i tri godine da ga počnu provoditi.
Revidirat će se tri direktive:
Direktiva o vozačkim dozvolama
Direktiva o učinku određenih oduzimanja vozačkih prava na razini Unije
Izvor informacija: priopćenje Europske komisije “Sigurnost na cestama: Komisija predlaže ažurirane zahtjeve za vozačke dozvole i bolju prekograničnu provedbu pravila cestovnog prometa”.