Može li se nedostatak vozača u Europi još više pogoršati? Istraživanje Europske federacije prometnih radnika (ETF) iz 2023. obuhvatilo je više od 1300 vozača autobusa diljem Europe i otkrilo da bi 80% vozača razmotrilo napuštanje industrije ako Europska komisija krene naprijed sa svojim prijedlogom za reviziju pravila o vremenu vožnje i odmora u uslugama autobusnog turizma.
Europska komisija razmatra sljedeće opcije:
– 12 uzastopnih dana vožnje bez slobodnog dana
– 45-minutne stanke podijeljene u 15 minuta ili manje
Odgovarajući na mogućnost 12 uzastopnih dana vožnje, 80% vozača navelo je da bi bilo teško ili gotovo nemoguće jamčiti sigurnost svojih putnika . Dodatno, 83% vozača odgovorilo je da bi to doprinijelo umoru i stresu povezanom s poslom, dok je 74% potvrdilo da bi to utjecalo na njihovo zdravlje.
Predložena ideja o dijeljenju dnevnih pauza u manje odsječke od 15 minuta ili manje također je prihvaćena sa zabrinutošću, pri čemu 85% vozača navodi da bi to povećalo umor, radni pritisak i stres. Više od 70% navelo je da neće imati vremena čak niti za korištenje sanitarnih čvorova.
Studija ETF-a o umoru vozača provedena 2021. otkrila je da je 66% vozača autobusa moralo redovito voziti umorni, naglašavajući loše radne uvjete s kojima se suočavaju vozači u industriji.
Cestovni putnički prijevoz već se suočava s nedostatkom vozača jer trenutna radna snaga stari i nema tko zauzeti njihovo mjesto zbog neprivlačnih uvjeta posla.
Predložena revizija pravila o vremenu vožnje i odmora u autobusnom turizmu mogla bi biti zadnji čavao u lijes za cestovni prijevoz putnika i sigurnost na cestama.
Trenutačna pravila o vremenu vožnje i odmora Paketa mobilnosti mogu jamčiti pristojno radno okruženje u cestovnom prijevozu putnika i nema razloga da se ta pravila uopće revidiraju. ETF poziva Europsku komisiju da preispita svoj prijedlog i da prioritet sigurnosti putnika i vozača.