Tahograf je uređaj koji je revolucionirao svakodnevni život vozača kamiona i autobusa na europskim cestama. Njegova povijest seže daleko unatrag, a korijeni mu leže u Schwarzwaldu, točnije u Villingenu. Ovdje je dr. Herbert Kienzle, otac VDO tahografa, stvorio sat Autorex u tvornici satova Kienzle prije točno 100 godina. Ovaj inovativni uređaj ne samo da mjeri prijeđenu brzinu, već je i “bilježi”, čineći ga ključnim alatom u modernoj transportnoj logistici.
Početak u tvornici satova kienzle
Dr. Herbert Kienzle iz dinastije urara iz Schwenningena iskoristio je svoje znanje o preciznosti mjerenja vremena, udaljenosti i brzine za razvoj tahografa. Prvi tahograf, sat Autorex, proizveden je 1923. godine i smatra se izravnim prethodnikom VDO tahografa. Danas, 1300 zaposlenika Continentalove tvornice u Villingenu nastavlja proizvoditi najnovije modele DTCO tahografa.
Prvi propisi za prijevoz tereta
Početkom 20. stoljeća nisu postojali specifični prometni zakoni za motorna vozila. No, s porastom motoriziranog dostavnog prometa 1930-ih, doneseni su prvi zakoni o prijevozu robe na velike udaljenosti. Zakon iz 1935. godine propisivao je da prijevoznička poduzeća i špediteri moraju dobiti licencu od države te se pridružiti “Reichs-Kraftwagen-Betriebsverband”. Kršenja zakona mogla su rezultirati značajnim kaznama, uključujući povlačenje licence.
Radni uvjeti i sigurnost
Dodatni propisi doneseni su prije Drugog svjetskog rata kako bi se regulirali radni uvjeti i sigurnost. Ministarstvo rada Reicha zahtijevalo je vođenje dnevnika ili postavljanje tahografa u vozila, a od 1939. godine, upotreba tahografa bila je obavezna u svim autobusima u povremenom prometu.
Utjecaj tahografa na transportnu logistiku i sigurnost
Povećana sigurnost na cestama
Tahografi su značajno smanjili broj nesreća uzrokovanih umorom vozača, jer ograničavaju maksimalno vrijeme vožnje i zahtijevaju obavezne pauze. Time su postali ključan alat za povećanje sigurnosti na cestama.
Poboljšani radni uvjeti
Poboljšani su radni uvjeti vozača jer uređaji osiguravaju poštivanje radnog vremena i sprječavaju prekomjerni rad. To je dovelo do pravednije konkurencije u transportnoj logistici.
Učinkovitije upravljanje vozačkim parkom
Moderni tahografi omogućuju lakše praćenje i analizu podataka, integraciju s GPS sustavima i telemetriju. To omogućava menadžerima flota učinkovito upravljanje voznim parkom i vozačima, što dodatno povećava učinkovitost i sigurnost.
Budućnost Tahografa
Automatizacija i AI
Tahografi će se nastaviti razvijati s integracijom umjetne inteligencije i automatiziranim sustavima za vođenje evidencije i analizu podataka.
Povezivost i IoT
Daljnji razvoj Internet of Things (IoT) tehnologija omogućit će još bolju povezanost tahografa s ostalim sustavima u vozilu i tvrtki, čime će se dodatno povećati učinkovitost i sigurnost.
Želiš vidjeti više ovakvih članaka? Postani član udruge Convoy, najveće zajednice profesionalnih vozača u Hrvatskoj, i doprinesi našem cilju poboljšanja sigurnosti i razmjene vrijednih informacija među vozačima.
Imaš ideju za temu na web stranici? Javi nam se putem kontakt forme i podijeli svoje prijedloge kako bismo zajedno unaprijedili našu web stranicu i osigurali sadržaj koji je relevantan i koristan za naše članove i posjetitelje.