Projekt udruge Convoy. Ne tipkaj samo vozi

Novi pravilnik o zdravstvenim pregledima vozača

Sve o tahografu

Preplatite se na Newsletter

Informirat ćemo vas o novim vijestima, važnim događanjima vezanim uz struku.

Uvođenjem novog Pravilnika o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače, R. Hrvatska  uskladila je svoj pravilnik s pravilnikom u EU.
Pravilnik donosi značajne izmjene u pristupu medicinskim pregledima, posebno za vozače druge skupine.

Da objasnimo…

Prva skupina: – vozači vozila kategorije: A, A1, A2, AM, B, BE, F i G.

Druga skupina: – vozači vozila kategorije B koji koriste vozačke dozvole u profesionalne svrhe te vozači vozila kategorije: C, CE, C1, C1E, D, DE, D1, D1E i H.

Pošto nas najviše zanima druga skupina (profesionalne vozačke dozvole).
Donosimo vam ono što mislimo da je najvažnije. 

Jedna od najznačajnijih promjena koju donosi ovaj pravilnik odnosi se na vozače s dijabetesom. Sada, uz određena ograničenja, vozači s dijabetesom imaju mogućnost dobiti vozačke dozvole za drugu skupinu. Ova promjena otvara nove mogućnosti za mnoge vozače i može imati značajan utjecaj na industriju prijevoza.

Međutim, dok su neki vozači imali razloga za zadovoljstvo, drugi su suočeni s izazovima. Posebno, vozači s Opstrukcijskim apnejičkim sindromom suočavaju se s češćim medicinskim pregledima, sada obaveznom godišnjom provjerom. Ova nova zahtjevnija pravila mogu imati značajan utjecaj na njihovu sposobnost zadržavanja vozačke dozvole.

Promjene vezane uz šećernu bolest

Vozač druge skupine sposoban je upravljati motornim vozilom:

– ako je na terapiji oralnim antihiperglikemicima (osim lijekovima iz skupine derivata sulfonilureje i glinida koji mogu izazvati hipoglikemiju) ili injektibilnim neinzulinskim antihiperglikemicima (koji ne mogu izazvati hipoglikemiju)

– ako je na terapiji derivatima sulfonilureje ili glinidma i/ili inzulinskoj terapiji (manje od 4 doze inzulina na dan) uz uvjet da nije imao epizodu teške hipoglikemije u zadnjih 12 mjeseci, dokazanog razumijevanja rizika od hipoglikemije, prepoznavanja znakova i simptoma hipoglikemije, poznavanja mjera za smanjenje rizika od hipoglikemije na najmanju moguću mjeru, poznavanja postupanja u slučaju hipoglikemije uz dokaz ili predočenje redovitog vođenja dnevnika samokontrole.

Vozač mora dokazati zadovoljavajuću kontrolu bolesti redovitim mjerenjem koncentracije glukoze u plazmi ili u međustaničnoj tekućini barem dva puta dnevno i u situacijama povezanim s upravljanjem vozilom, a svakako prije početka upravljanja vozilom

– ako ima šećernu bolest tipa 1 ili tipa 2 na intenziviranoj inzulinskoj

terapiji (četiri ili više doza inzulina na dan) neovisno o načinu primjene i koristi uređaj za kontinuirano mjerenje glukoze u međustaničnoj tekućini uz zvučni signal upozorenja u slučaju niskih koncentracija glukoze u međustaničnoj tekućini. Vozač mora dokazati zadovoljavajuću kontrolu bolesti redovitim mjerenjem koncentracije glukoze u plazmi ili u međustaničnoj tekućini barem dva puta dnevno i u situacijama povezanim s upravljanjem vozilom, a svakako prije početka upravljanja vozilom.

– ako šećerna bolest ne uzrokuje druge zdravstvene komplikacije, uključujući kronične komplikacije šećerne bolesti koje bi utjecale na sigurno upravljanje motornim vozilom.

Vozač druge skupine nesposoban je ili privremeno nesposoban upravljati vozilom:

 kada se liječi oralnim ili injektibilnim neinzulinskim antihiperglikemicima i/ili inzulinom ako ima epizodu teške hipoglikemije i/ili nesposobnost prepoznavanja simptoma hipoglikemije.

– kada teški hipoglikemijski događaj, neovisno o uzroku nastanka zahtijeva izvanrednu ocjenu zdravstvenog stanja vozača za sigurno upravljanje motornim vozilom.

– kada započinje liječenje inzulinskom terapijom ili kod promjena u liječenju na razdoblje od 3 do 6 mjeseci odnosno do postizanja zadovoljavajuće kontrole bolesti i prevencije hipoglikemije.

Za vozače druge skupine koji boluju i liječe se od šećerne bolesti najdulje vrijeme za koje se izdaje Uvjerenja o sposobnosti za upravljanje motornim vozilom je 3 godine. 

Promijene vezane uz opstrukcijski apnejički sindrom (apneja)

Vozač s opstrukcijskim apneijičkim sindromom, kojeg je utvrdio certificirani somnolog – stručnjak za medicinu spavanja u akreditiranom centru za medicinu spavanja ili subspecijaliziranom laboratoriju za poremećaje disanja tijekom spavanja tijekom cjelonoćne polisomnografije ili poligrafije u skladu sa stručnim smjernicama, ne može biti ocijenjen sposobnim za upravljanje motornim vozilom bez ograničenja.

 Somnolog je obvezan utvrditi vrstu poremećaja disanja tijekom spavanja i stupanj opstrukcijskog apnejičkog sindroma (umjerenim opstrukcijskim apnejičkim sindromom smatra se slučaj u kojemu je broj apneja i hipopneja po satu, odnosno indeks apneja – hipopneja (AHI), između 15 i 29, dok se teškim opstrukcijskim apnejičkim sindromom smatra slučaj u kojem indeks apneja – hipopneja (AHI) iznosi 30 ili više).

Vozač za kojeg se sumnja da pati od umjerenog ili teškog opstrukcijskog apnejičkog sindroma bit će upućen tražiti dodatni ovlašteni medicinski savjet od somnologa prije donošenja ocjene o zdravstvenoj sposbnosti. Vozača se može savjetovati da ne upravlja vozilom do potvrde dijagnoze.

Ovlašteni medicinski savjet izdaje se isključivo nakon cjelonoćne polisomnografije ili poligrafije.

Somnolog je obvezan propisati odgovarajuću terapiju nakon postavljene dijagnoze opstrukcijskog apnejičkog sindroma, te procijeniti učinkovitost kao i pridržavanje terapije a sve zbog osiguranja sigurnog upravljanja vozilom.

Vozača koji ima umjeren ili ozbiljan opstrukcijski apnejički sindrom može se ocijeniti sposobnim za upravljanje motornim vozilom ako dokaže odgovarajuću kontrolu nad vlastitim stanjem te pridržavanje odgovarajućeg liječenja (obveznim očitanjem elektroničkog zapisa s memorijske kartice terapijskog uređaja) i poboljšanje stanja, ako ono postoji, koje je potvrđeno ovlaštenim medicinskim mišljenjem.

Redovni zdravstveni pregledi u vremenskim razmacima od najviše tri godine za vozača koji pripada prvoj skupini vozača i jedne godine za vozača koji pripada drugoj skupini vozača, obvezni su za vozača koji se liječi od umjerenog ili teškog opstrukcijskog apnejičkog sindroma u svrhu utvrđivanja razine pridržavanja liječenja (obveznim očitanjem elektroničkog zapisa s memorijske kartice uređaja), potrebe za nastavkom liječenja i daljnjim pomnim praćenjem.

IZVOR:

Pravilnik o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače


Želiš vidjeti više ovakvih članaka? Postani član udruge Convoy, najveće zajednice profesionalnih vozača u Hrvatskoj, i doprinesi našem cilju poboljšanja sigurnosti i razmjene vrijednih informacija među vozačima.

Novi pravilnik o zdravstvenim pregledima vozača

Imaš ideju za temu na web stranici? Javi nam se putem kontakt forme i podijeli svoje prijedloge kako bismo zajedno unaprijedili našu web stranicu i osigurali sadržaj koji je relevantan i koristan za naše članove i posjetitelje.

spot_img

Ne tipkaj samo vozi

spot_img

Truck Show