Potražnja za vozačima u Europi već je porasla za 44% od siječnja do rujna 2022 godine.
30% vozača otići će u mirovinu do 2026., ali stopa mlađih zamjena je 4-7 puta manja.
Ukupni manjak u Europi mogao bi prijeći dva milijuna do 2026. godine.
Novo izvješće IRU-a pokazuje da nedostatak vozača kamiona, autobusa i autobusa u Europi izmiče kontroli, potaknut povećanom potražnjom za prijevozom i sve starijom
Bez mjera koje bi vozačku profesiju učinile pristupačnijom i privlačnijom, Europi bi do 2026. moglo nedostajati više od dva milijuna vozača, što bi utjecalo na polovicu svih kretanja tereta i milijuna putovanja putnika.
Unatoč tome što su vozačke plaće i do pet puta veće od prosječnih minimalnih plaća, u izvješću se iznose alarmantni podaci o teškoćama pristupa vozačkom zanimanju, posebice za mlade, te njegovoj privlačnosti, posebice za žene.
Žene i mladi ljudi
Nizak je udio mladih vozača (6% za teretni i 5% za putnički prijevoz), unatoč dobrim plaćama vozača i stalno visokoj nezaposlenosti mladih u mnogim zemljama.
Žene također čine samo mali postotak vozača kamiona, unatoč značajnoj razini nezaposlenosti žena u nekim zemljama. Španjolska, na primjer, ima jednu od najviših stopa nezaposlenosti žena u Europi (14%), ali i jedan od najnižih udjela vozačica kamiona (2%), za razliku od žena vozačica autobusa (12%).
Ključ pristupa je u privlačnosti
Minimalna dob za kvalifikacije i dalje je 21 godina za vozače kamiona u pet zemalja EU-a i između 21 i 24 za većinu uloga vozača autobusa diljem EU-a, što je velika prepreka za one koji napuštaju školu.
Prepreka su i visoki troškovi licenci i obuke. U Francuskoj dozvola za kamion košta 5.300 eura, više od tri prosječne minimalne mjesečne plaće, dok u Njemačkoj dozvola za autobus u prosjeku košta 9.000 eura, više od četiri minimalne mjesečne plaće.
Sigurnost, posebno za žene vozače, ključna je za privlačniju profesiju, a 95% vozača kamiona i 94% prijevozničkih tvrtki to stavlja kao svoj glavni prioritet. Ipak, samo 3% postojećih parkirališta za kamione u EU-u certificirano je kao sigurno.
Kamen temeljac industrijske strategije je prilika koju pruža nadolazeća revizija EU Direktive o vozačkim dozvolama, koja bi trebala započeti početkom 2023. godine.
Prijedlozi IRU-a za reviziju EU Direktive o vozačkim dozvolama
- Pojasniti odredbu da vozilom za prijevoz tereta u domaćem i međunarodnom prometu mogu upravljati 18-godišnji profesionalni vozači teretnih vozila s potpunom osposobljenošću.
- Uklonite ograničenja udaljenosti i uskladite minimalnu dobnu granicu za vozače autobusa s onom koja se primjenjuje na vozače kamiona (18 godina).
- Usvojiti EU popis trećih zemalja za čije se službene CPC vozače priznaje da ispunjavaju EU standarde profesionalne obuke vozača.
- Izradite originalnu vozačku dozvolu D1 kojom se vozačima omogućuje upravljanje vozilima za prijevoz putnika od 21/22+1 sjedala (trenutno 16+1).
- Omogućiti 17-godišnjacima da započnu profesionalno osposobljavanje za vozače, što bi im omogućilo polaganje ispita i početak vožnje čim napune 18 godina.
- Dopustiti 17-godišnjim obučenim mladim profesionalnim vozačima cestovnog prijevoza da prate kompetentne i iskusne profesionalne vozače.
- Zalagati se za mogućnost korištenja vozačke dozvole B za upravljanje lakim gospodarskim vozilima koja su prešla prag od 3,5 tona i vozilima za prijevoz putnika do “8+1” sjedala, zbog ugradnje dodatne sigurnosti prometa na cestama ili niske ili nulte emisijski pogonski sklopovi.
- Prepoznati postojeće vozačko iskustvo nositelja B dozvole koji se već bave profesionalnim prijevozom s vozilima ispod 3,5 tona i do “8+1” sjedala na svom putu i obuku za dobivanje profesionalne C i/ili D dozvole.
- Zalagati se za digitalizaciju vozačkih dozvola.
- Zagovarati interoperabilnost digitalnih platformi.
- Omogućiti cestovnim prijevoznicima mogućnost pristupa dostupnim javnim/službenim bazama podataka koje pokrivaju informacije o privremenom ili konačnom gubitku/povlačenju profesionalnih vozačkih dozvola, omogućujući im da provjere valjanost svojih vozačkih dozvola.IZVOR:
IRU: Globalni nedostatak vozača
IRU: Manjak vozača u Europi
Stav IRU-a o reviziji EU Direktive o vozačkim dozvolama
Europska unija želi usvojiti novu direktivu o vozačkim dozvolama u 2023. godini