U kontekstu hrvatskog zakonodavstva, instruktori vožnje imaju vrlo specifičnu ulogu u prometnoj sigurnosti i obrazovanju budućih vozača. Međutim, jedno od čestih pitanja koje se postavlja je: Trebaju li instruktori vožnje, posebno oni koji obučavaju vozače za C, D i E kategorije, imati iskustvo kao profesionalni vozači? Iako postoje argumenti za i protiv ove ideje, važno je razumjeti pravni okvir unutar kojeg djeluju instruktori vožnje u Hrvatskoj.
Što kaže zakon?
Prema hrvatskom Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, instruktori vožnje moraju imati posebnu dozvolu i odgovarajuće kvalifikacije kako bi obučavali kandidate za vozače. Kategorije vozačkih dozvola koje se stječu nakon položenih ispita obuhvaćaju širok raspon vozila, od osobnih automobila (B kategorija) do teških kamiona i autobusa (C, D i E kategorije).
Za instruktore vožnje nema zakonske obaveze da prethodno budu profesionalni vozači, no moraju zadovoljiti nekoliko ključnih uvjeta:
Kvalifikacije: Instruktori moraju proći poseban tečaj i steći licencu za instruktora vožnje, bez obzira na kategoriju koju poučavaju.
Zdravstveni pregledi: Redoviti zdravstveni pregledi, s posebnim naglaskom na psihofizičku sposobnost, obavezni su za instruktore svih kategorija.
Praksa i znanje: Instruktori vožnje moraju imati značajno iskustvo u vožnji, ali zakon ne specificira minimalno radno iskustvo kao profesionalni vozač.
Dvojbe oko kvalifikacija instruktora za C, D i E kategorije
Instruktori vožnje koji obučavaju vozače kamiona i autobusa (C, D, E kategorije) rade s vozilima koja su daleko složenija za upravljanje nego osobni automobili. S obzirom na tu složenost, mnogi zagovaraju ideju da bi instruktori za ove kategorije trebali imati iskustvo kao profesionalni vozači prije nego što počnu obučavati druge.
Argumenti za profesionalno iskustvo instruktora
- Praktično znanje u stvarnim uvjetima: Vožnja teretnih vozila ili autobusa zahtijeva specifične vještine koje se često stječu tek nakon višegodišnjeg iskustva u stvarnom prometu. Profesionalni vozači svakodnevno se susreću s izazovima koji se ne mogu u potpunosti simulirati u vozačkoj školi.
- Sigurnost na cestama: Profesionalni vozači razvijaju dublje razumijevanje prometnih pravila i sigurnosnih mjera, što bi moglo pomoći instruktorima da bolje pripreme buduće vozače za stvarne izazove.
- Dodatna pouzdanost: Kandidati za vozače često više vjeruju instruktorima koji imaju praktično iskustvo u stvarnim uvjetima rada, što može dodatno povećati njihovo povjerenje u vlastite sposobnosti nakon polaganja ispita.
Iako se argumenti u prilog profesionalnom iskustvu čine logičnima, Zakon o sigurnosti prometa na cestama trenutno ne predviđa obavezu da instruktori vožnje moraju biti bivši profesionalni vozači. Zakonodavac se više fokusira na formalno obrazovanje instruktora, njihovu licencu i psihofizičku sposobnost. Zakon, dakle, ne povlači izravnu poveznicu između profesionalne vozačke karijere i instruktorske dozvole.
Međutim, moguće je da će se u budućnosti ovo pitanje razmatrati, s obzirom na važnost sigurnosti na cestama, pogotovo kada su u pitanju vozila koja mogu izazvati veće opasnosti u prometu. U praksi, neki instruktori već posjeduju prethodno iskustvo kao profesionalni vozači, no to nije zakonski uvjet.
Želiš vidjeti više ovakvih članaka? Postani član udruge Convoy, najveće zajednice profesionalnih vozača u Hrvatskoj, i doprinesi našem cilju poboljšanja sigurnosti i razmjene vrijednih informacija među vozačima.
Imaš ideju za temu na web stranici? Javi nam se putem kontakt forme i podijeli svoje prijedloge kako bismo zajedno unaprijedili našu web stranicu i osigurali sadržaj koji je relevantan i koristan za naše članove i posjetitelje.