Trebaju li instruktori vožnje imati iskustvo kao profesionalni vozači

U kontekstu hrvatskog zakonodavstva, instruktori vožnje imaju vrlo specifičnu ulogu u prometnoj sigurnosti i obrazovanju budućih vozača. Međutim, jedno od čestih pitanja koje se postavlja je: Trebaju li instruktori vožnje, posebno oni koji obučavaju vozače za C, D i E kategorije, imati iskustvo kao profesionalni vozači?  Iako postoje argumenti za i protiv ove ideje, važno je razumjeti pravni okvir unutar kojeg djeluju instruktori vožnje u Hrvatskoj.

Što kaže zakon?

Prema hrvatskom Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, instruktori vožnje moraju imati posebnu dozvolu i odgovarajuće kvalifikacije kako bi obučavali kandidate za vozače. Kategorije vozačkih dozvola koje se stječu nakon položenih ispita obuhvaćaju širok raspon vozila, od osobnih automobila (B kategorija) do teških kamiona i autobusa (C, D i E kategorije).

Za instruktore vožnje nema zakonske obaveze da prethodno budu profesionalni vozači, no moraju zadovoljiti nekoliko ključnih uvjeta:

Kvalifikacije: Instruktori moraju proći poseban tečaj i steći licencu za instruktora vožnje, bez obzira na kategoriju koju poučavaju.

Zdravstveni pregledi: Redoviti zdravstveni pregledi, s posebnim naglaskom na psihofizičku sposobnost, obavezni su za instruktore svih kategorija.

Praksa i znanje: Instruktori vožnje moraju imati značajno iskustvo u vožnji, ali zakon ne specificira minimalno radno iskustvo kao profesionalni vozač.

Dvojbe oko kvalifikacija instruktora za C, D i E kategorije

Instruktori vožnje koji obučavaju vozače kamiona i autobusa (C, D, E kategorije) rade s vozilima koja su daleko složenija za upravljanje nego osobni automobili. S obzirom na tu složenost, mnogi zagovaraju ideju da bi instruktori za ove kategorije trebali imati iskustvo kao profesionalni vozači prije nego što počnu obučavati druge.

Argumenti za profesionalno iskustvo instruktora

  1. Praktično znanje u stvarnim uvjetima: Vožnja teretnih vozila ili autobusa zahtijeva specifične vještine koje se često stječu tek nakon višegodišnjeg iskustva u stvarnom prometu. Profesionalni vozači svakodnevno se susreću s izazovima koji se ne mogu u potpunosti simulirati u vozačkoj školi.
  2. Sigurnost na cestama: Profesionalni vozači razvijaju dublje razumijevanje prometnih pravila i sigurnosnih mjera, što bi moglo pomoći instruktorima da bolje pripreme buduće vozače za stvarne izazove.
  3. Dodatna pouzdanost: Kandidati za vozače često više vjeruju instruktorima koji imaju praktično iskustvo u stvarnim uvjetima rada, što može dodatno povećati njihovo povjerenje u vlastite sposobnosti nakon polaganja ispita.

Iako se argumenti u prilog profesionalnom iskustvu čine logičnima, Zakon o sigurnosti prometa na cestama trenutno ne predviđa obavezu da instruktori vožnje moraju biti bivši profesionalni vozači. Zakonodavac se više fokusira na formalno obrazovanje instruktora, njihovu licencu i psihofizičku sposobnost. Zakon, dakle, ne povlači izravnu poveznicu između profesionalne vozačke karijere i instruktorske dozvole.

Međutim, moguće je da će se u budućnosti ovo pitanje razmatrati, s obzirom na važnost sigurnosti na cestama, pogotovo kada su u pitanju vozila koja mogu izazvati veće opasnosti u prometu. U praksi, neki instruktori već posjeduju prethodno iskustvo kao profesionalni vozači, no to nije zakonski uvjet.


Želiš vidjeti više ovakvih članaka? Postani član udruge Convoy, najveće zajednice profesionalnih vozača u Hrvatskoj, i doprinesi našem cilju poboljšanja sigurnosti i razmjene vrijednih informacija među vozačima.

Trebaju li instruktori vožnje imati iskustvo kao profesionalni vozači

Imaš ideju za temu na web stranici? Javi nam se putem kontakt forme i podijeli svoje prijedloge kako bismo zajedno unaprijedili našu web stranicu i osigurali sadržaj koji je relevantan i koristan za naše članove i posjetitelje.

Prethodni članakZavršena konferencija “mi i naši gadgeti u prometu”
Sljedeći članakNjemačka, nova pravila za zimske gume