Vozači kamiona i prijevoznici u Europi s olakšanjem su primili vijest iz Danske. Nakon godina kontroverzi, danska vlada je odlučila ukinuti sporno pravilo koje je kamionima ograničavalo parkiranje na državnim odmorištima na maksimalno 25 sati. Ova promjena, koja stupa na snagu 1. siječnja 2026. godine, donosi nadu da bi se slična olakšanja mogla dogoditi i u drugim zemljama koje imaju stroga pravila, uključujući Sloveniju.
Povratak zdravom razumu?
Danska je ovo pravilo uvela 2018. godine, s ciljem da spriječi dugotrajno zauzimanje parkirališnih mjesta i bori se protiv navodnog “socijalnog dampinga”. Međutim, umjesto rješenja, stvorilo je niz problema:
- Administrativni kaos: Provedba pravila bila je komplicirana i neučinkovita.
- Logističke poteškoće: Vozači su bili prisiljeni tražiti alternativna, često nesigurna parkirališta.
- Kritike iz EU: Europska komisija i transportna udruženja snažno su kritizirale pravilo kao prepreku slobodnom kretanju usluga i nelojalnu konkurenciju.
Odluka o ukidanju, koju je danski ministar prometa Thomas Danielsen nazvao potezom koji će “osigurati poštenu konkurenciju”, predstavlja veliku pobjedu za transportnu industriju. Iako se ukida ograničenje parkiranja, i dalje ostaje na snazi pravilo EU Paketa mobilnosti koje nalaže da se redoviti tjedni odmor (45 sati ili više) ne smije provoditi u kabini vozila. Za taj odmor vozači moraju koristiti prikladan smještaj.
Slovenija na potezu?
Za razliku od Danske, koja ukida svoje ograničenje, Slovenija je relativno nedavno, u studenom 2021. godine, uvela slično pravilo. Prema slovenskom zakonu, parkiranje kamiona i autobusa na označenim parkirnim mjestima na odmorištima uz autoceste i brze ceste ograničeno je na najviše 25 sati. Vozači su dužni vidljivo istaknuti vrijeme početka parkiranja, a nepoštivanje ovog pravila povlači za sobom značajne novčane kazne.
Uzimajući u obzir odluku Danske, postavlja se pitanje: Hoće li Slovenija razmotriti ukidanje ili barem ublažavanje svog 25-satnog ograničenja?
Primjer Danske pokazuje da takva stroga pravila mogu biti administrativno opterećujuća i štetna za logističku efikasnost, a da istovremeno ne rješavaju u potpunosti temeljne probleme. Bilo bi logično da Slovenija, kao važna tranzitna zemlja, preispita učinkovitost i posljedice svog pravila, te razmotri prilagodbe koje bi olakšale rad vozača, a da pritom ne ugrožavaju sigurnost i dostupnost odmorišta.
IZVOR: trans.info , trm.dk